Volgers

donderdag 10 april 2014

Bossche Bol of soes

Yes na heel veel jaren van proberen is het eindelijk gelukt om een glutenvrije moorkop /soes te bakken die voldoet aan wat ik ervan verwacht.
Namelijk hetzelfde als een gewone,luchtig,goed rijzend met de juiste smaak.

Zo heerlijk smullen is het nu met een feestje! Ik weet alleen nog niet of ze in de diepvries kunnen.
Mocht iemand dit recept bekend voorkomen ,dat kan.
Ik haal alles van internet ,maar meestal bevalt het resultaat me niet en ga met de basisingredienten aan de slag tot het resultaat echt goed is gelukt.

Zie hier,loopt het water je ook al in de mond?



                                                             Zo luchtig zijn ze van binnen
                                                       Zo mooi hoog gerezen
                                              Dit is het eindresultaat een echte gevulde soes.
Hier is het recept.

6 middelgrote soezen

60 gram mix van Schar koek en cake
2 eieren
snufje zout
100 ml.water
50 gram boter (roomboter)
1 koffielepeltje Natron (merk Ostmann) rijsmiddel!
Ik heb deze van de Duitse Rewe maar je krijgt het hier beslist ook.

Doe het water,zout en boter in een pannetje en breng dit aan de kook.
Goed roeren tot het deeg van de pan loslaat.
Zet hem dan een minuut of 2 in koud water.
Voeg een voor een de eieren toe  totdat je een mooi egaal deeg hebt.
Schep met een ijslepel bolletjes op een met bakpapier bekleed bakblik

De oven moet voor warmd zijn op 170/180 graden en je bakt ze in ongeveer 40/45 min.gaar in het midden.
Eronder heb ik weer een glazen schaaltje met water geplaatst,dan is het deeg veel minder droog.

Ik heb deze doorgesneden om de luchtigheid te laten zien.
Vandaar gevuld met slagroom en de pure chocolade had ik nog over van een ander baksel dus Au bain Marie gesmolten en erover heen geschept met een lepel is het minste geknoei.

Vulling is ook lekker met slagroom en vers fruit,aardbei/banaan/mango,banketbakkersroom net wat je lekker vind.
Als je kleine bakt is een hartige vulling ook erg lekker.

Hopelijk lukt het jullie net zo goed.
Let wel op dat elke oven anders werkt.
Smakelijk.

                                         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoek en bericht .
Zal mijn best doen om bij jou op bezoek te komen.
email. miajanssen@gmail.com